Yorkin katedraali
Vaikka kristillinen julistus käsittelee yhtä ja ainoaa
asiaa eli Jeesusta Kristusta, tarjoavat erilaiset jumalanpalvelukset hyvin
monimuotoisia lähestymistapoja Kristus-tapahtumaan. Se joka väittää, että kirkossa
on tylsää, ei käy kirkossa eikä tunne kristillistä perinnettä. Näkeväthän
ihmiset vaivaa oppiakseen golfia tai portugalia, miksei myös kannattaisi
tutustua perinteeseen, josta oma kulttuurimme kumpuaa. Kirkossa voi julistus
olla vaatimatonta ja musiikki kapeasti valittua, mutta kirkosta ihminen ei
koskaan tule tyhjin käsin. Sana ja sakramentit ainakin ovat asioita, joita
ihmisen on vaikea pilata. Kirkosta voi myös lähteä sekavin tuntein, koska
kokemukset ovat olleet sen verran ristiriitaisia. Ehkä tämäkin on hedelmällinen
tila, jossa sielua on kynnetty hieman auki. Vaatimattomassakin julistuksessa
voi hohtaa helmi. Se riittää. Sen helmen voi ottaa rumination kohteeksi kotimatkalla. Via negativan kautta voi myös oppia ja kasvaa.
Seuraavassa kerron kolmesta kesäisestä kirkkomatkasta,
joissa kaikissa koki Jumalan läsnäolon, mutta jotka myös jättivät avoimia
kysymyksiä – siis ne olivat aitoja kirkkokokemuksia.
Rautalammin kirkossa (Engelin suunnittelema grandioosi
puukirkko) pidettiin kesäkuussa Karjalaisen
kansan messu. Messun nimi oli Kuulet
sie, kuulet, Herra. Sanat ja sävel olivat Tapani Nuutisen. Kirkkokansaa oli runsaasti, osa pukeutuneena
kansallispukuun. Rautalammin ja Suonenjoen kirkkokuorojen väki oli myös
pukeutunut kansallispukuihin. Messun laulut eivät olleet suoraan mitään
karjalan murretta, pikemminkin miellä ja
siellä koristettua yleiskarjalaa (”Syvvyyvestä minä huuvvan sinnuu, Herra,
Herra kuule miun iänein). Ehkä liikuttavinta
oli kyriessä moniäänisesti laulettu Kuulet
sie, kuulet sie ja Kyrie eleison. Muuten
musiikki oli ihan peruskamaa, ilman nousuja ja laskuja. Messumusiikin teemasta
tuli valitettavasti mieleen Yksi oli
liehuva liekinvarsi. Mieleen nousi myös ajatus, että kenelle tämä
jumalanpalvelus oli lopultakin tarkoitettu. Varmasti kirkossa oli paljon
karjalaisia ja heidän jälkeläisiään, mutta fokukseen karjalaisuus ei noussut,
ei ehkä ollut tarpeenkaan: Kristusta katseltiin vain karjalan heimon silmin.
Teemakirkkopyhät kokoavat ihmisiä, mutta myös karkottavat toisia. Haluatko
mennä sotainvalidien tai lasten kirkkopyhään, jos et itse kuulu viiteryhmää?
Saarnaaja oli savolainen, mutta hän oli kohdannut paljon
karjalaisia kotiseudullaan (Rautalammille siirrettiin paljon salmilaisia, jotka
olivat enimmäkseen ortodokseja). Saarnaa lähdettiin kehittämään tästä
erilaisuuden kohtaamisesta heimojen ja uskontunnustusten välillä. Saarnaaja
rakensi hyvin yhteyden päivän tekstin ja erityisen kirkkopyhän välille.
Jos kirkko haluaisi tehdä mainosfilmin Liity kirkkoon!, sopisi tulla kuvaamaan ehtoollispöytään meneviä
ihmisiä: pieni lapsi vanhempiensa kanssa, poika vanhan äitinsä kanssa, nuoria,
keski-ikäisiä, kauniita ja rujoja, köyhiä ja rikkaita. Kristus kaunistaa
kirkkokansan. Ehtoollispöydässä toteutuu todellinen demokratia: kaikki ovat
tasa-arvoisia Kristuksen edessä. Tämä tapahtuu sadoin tuhansin joka viikko.
Liity kirkkoon, jos olet siitä eronnut jo pelkän ehtoollisen sakramentin
vuoksi!
Karjalaisen
kansan messu oli maanläheinen ja harras jumalanpalvelus.
Musiikki ei ollut suurta, mutta tuki hyvin messua. Kahden seurakunnan
kirkkokuorot lauloivat hyvin yhdessä. Ilmassa oli juhlan tuntu.
Kesäkuun 30. päivänä oli Yorkin tuomiokirkossa diakonien
vihkimisjumalanpalvelus. Yorkin
katedraali on Englannin hienoin gotiikan ajan kirkollinen muistomerkki. Kirkko
on entisöity hyvin ja sitä pidetään yllä sen arvon mukaisesti. York oli
varhaisella keskiajalla Englannin kakkoskaupunki ja sen keskiaikainen flair on
säilynyt hyvin. Kaupunki on erityisesti englantilaisten turistien suosiossa eli
sellaista baabelia kuin Lontoossa ei tapaa. Yorkin minster on tehty hiekkakivestä ja se hohtaa auringossa
kullanhohtoisena ja suurenmoisena. Katedraali on sekä sisältä että ulkoa
mykistyttävä. Itselleni oli yllätys, että Konstantinus Suuri on vihitty
keisariksi Yorkissa. Yorkilla on siis välillinen merkitys myös siinä, että
meistä on tullut kristittyjä.
Kirkko oli täynnä, ja ovella jaettiin kolmikymmensivuinen
käsiohjelma. Siinä oli teologinen johdanto siihen, miksi
ordinaatiojumalanpalvelusta vietetään. Sitten oli sitä perussylttyä
gluteenittomasta leivästä, alkoholittomasta viinistä jne. Kaikki, jotka
kotiseurakunnassaankin viettävät ehtoollista, olivat tervetulleita
ehtoollispöytään eli ekumenia toteutui Yorkin kirkossa. Milloinhan Uspenskissa
saisi luterilainenkin ehtoollista?
No, tämä on niitä kiellettyjä keskustelunaiheita maassamme. Käsiohjelma oli sisällöltään korkeakirkollinen, mutta siinä oli
pedagogisia elementtejä niille, joille kristillinen perinne on vieras.
Diakonit vihki virkaan Yorkin arkkipiispa John Sentamu,
joka on syntyisin Ugandasta. Hän on myös Englannin kirkon kakkosmies
Canterburyn arkkipiispan jälkeen. Koko ordinaatiojumalanpalvelusta leimasi
muodon korkeakirkollisuus ja sisällön matalakirkollisuus. Juhla alkoi
kulkueella, jossa oli kymmenittäin osanottajia piispoista poikakuoroon, kaikki
suntiota myöten erilaisissa juhla-asuissa. Jumalanpalveluksen aikana evankeliumikirja
kannettiin keskikäytävälle lukua varten ja ehtoollisaineita elevoitiin. Kaikkea
sitä muotomenoa, mitä myös meille halutaan kirkkoon tyyrätä yhä enemmän, oli runsaasti
tarjolla. Toisaalta kleruksen puheet
keskeytti aina silloin tällöin seurakunnan naurunröhähdys. Puhujille tuntui
olevan tärkeää, että vakava asia upotettiin hilpeään kehykseen. Oli siis
juhlavaa ja hilpeää. Liikuttavaa oli, kun diakoneille annettiin heidän virkansa
symbolit, pesuvati ja pyyheliina.
Esirukoukseen suljettiin mm. Neitsyt Maria, apostoli Pietari, William
Yorkilainen ja kaikki pyhimykset. Kuningattaren puolesta myös rukoiltiin. Koko
jumalanpalvelusta säesti erinomainen urkuri ja hieno kirkkokuoro. Kirkossa oli
perhejuhlan tuntu.
Heinäkuun puolivälissä pidettiin pienessä läntisessä
rannikkokaupungissa konfirmaatiojumalanpalvelus. Keskiaikainen kirkko oli
täynnä, ja kirkon täytti puheensorina. Vanhempana konservatiivihenkilönä en
oikein pitänyt siitä, että nuoret naiset tulivat kirkkoon kaikenalaisissa
tupeissa ja läpissä. Rippilasten kulkue oli kuitenkin kaunis ja liikuttava. En
pidä loruilusta ja tervehtimisistä jumalanpalveluksen alussa, mutta
konfirmaatiojumalanpalveluksessa jonkinlainen kirkkokansan ohjeistaminen olisi
paikallaan. Tässä palveluksessa näin ei toimittu ja välillä väki ei oikein
tiennyt missä mentiin. Selebrantin pitäisi pitää homma hanskassaan heti alusta
alkaen. Seurakunnassa oli luultavasti myös kesäkanttori, koska musiikki oli
ohuenlaista ja kaikki virret säestettiin samaan tapaan. Virsikirjoja ei jaettu
eikä väki myöskään veisannut. Saarnassaan pastori antoi ymmärtää, että kirkossa
oli nyt paljon sellaista väkeä, joka siellä ei muuten käy. Siinä hän oli
oikeassa. Nuoria hän kuitenkin puhutteli kauniisti. Yleistunnelmaksi jäi, että koko
ajan oli jonkinlainen kätketty kiire jonnekin. Tästä kaikesta huolimatta oli
rippilapsille tehty kaunis juhla. Sen olisi tehnyt vielä kauniimmaksi, jos
seurakunta olisi ollut enemmän henkisesti ja hengellisesti läsnä tuossa
tapahtumassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti