Viipurin
hiljaiseloa. Aamukävelyllä Viipurissa syyskuussa 2012
Ehkä tunnelmaan pääsemiseksi kannattaa
aluksi katsoa tämä "Vanha Viipurimme". Mikä kertojan paatos, mikä ääni
muinais-Suomesta! Katsokaa torinäkymää Pyöreän tornin ikkunasta: edessä aukeaa hieno, vanha kaupunkikulttuuri.
Kun kävelee asemalta kohti
Salakkalahtea, ei voi olla törmäämättä huoltoasemaan ja kahvila ”Örmaan” (lue ”Jorma”).
Vanhan Shellin aseman puusta veistetyt simpukat muistuuttavat vielä vanhoista isännistä, ja saattaapa jollekin tulla vielä mieleen Santiago di Compostelan tie.
Huoltoasemalta seuraava muistomerkki on Suomen ensimmäinen linja-autoasema,
hillitty funkkisrakennus, joka vieläkin toimittaa entistä virkaansa.
Salakkalahden puiston reunalla kohoaa Savo-Karjalan entisen tukkuliikkeen palatsi, jossa neuvostoaikana tehtiin lastenrattaita ja joka nyt on rakennustyömaana. Vanhoissa sisäkuvissa välittyy aito bauhaus-tunnelma, joka muodostui valosta ja hiotuista yksityiskohdista.
Pyöreän tornin vieressä torilla näkyy
vanhoja kiveen hakattuja toripaikan merkkejä. Pyöreä torni on vaikuttava.
Sikäläisen historijoitsijan mukaan tornin katto muistuttaa bysanttilaisen
sotilaan kypärää. Illalla tornissa törmäsimme suomalaisseurueeseen iltapuvuissa
ja frakeissa. Olivat tuoneet orkesterin ja kokinkin Suomesta. Kaikilla heillä
oli jokin side Viipuriin ja kerran vuodessa he tulevat nostalgiamatkalle
Pyöreään torniin – liikuttavaa.
Käännyn Pohjoisvallilta Vesiportin
kadulle. Pyhän Hyacinthuksen kirkon kohdalla pysähdyn ihailemaan näkymää
Salakkalahdelle ja toiseen suuntaan Maaseurakunnan kirkon kellotornille. Mikä
täydellinen katu! Mikä genius loci! Kellotorni on paikallisten mukaan
luhistumassa, koska kukaan ei tee mitään. Mutta tämähän on Atlantis –
versunkenes Kulturgut. Käykää täällä, ennen kuin kaiken peittää nurmi ja paikalla paimentaa Andreas Gryphiuksen tapaan "Auf der ein Schäferskind wird spielen mit den Herden".
Käännyn vasemmalle Linnankadulle ja
pian oikealla on Hovingin kirjakaupan talo, Domus, jossa asui modernin
suomalaisen historiaromaanin äiti Lempi Jääskeläinen. Talo oli aikoinaan
Viipurin hienoimpia asuintaloja, nykyään se on romahtamassa kasaan. Kuinka
kauniisti Jääskeläinen kuvaa kotiaan ja ennen kaikkea kaupunkiaan teoksessaan ”Kevät
vanhassa kaupungissa”. Otin pienen tiilenpalan muistoksi tuosta talosta ja
kirjailijasta, joka ei ollut suuri, mutta joka kirjoitti elävää historiaa.
Venäjää taitavat voivat katsoa tämän klipin Hovingin talosta.
Laskeudun alas Torkkelin puistoon.
Pietari Paavalin kirkon edessä on Agricolan patsas. Jeltsinin aikana se vielä
saatettiin laittaa vanhalle paikalleen, nykyhalinnon aikana tuollaiset nationalistiset
projektit eivät onnistune. Kirkon edessä oli myös Saarisen rautatieasemasta jäljelle
jääneet karhut laitettu keskelle suihkulähdettä.
Pantsarlahden bastionilla on
entisöity Taidemuseo. Kuinka rakennus voi olla niin dramaattinen ja
hienostunut! Nousen portaita ylös tasanteelle, missä avautuu pylväikön välistä
näkymä Eteläsatamaan. Viipurissa kohtaat Kreikan ja Välimeren maisemat monessa paikassa.
Täällä olet Karjalan Akropoliilla.
Viipurin mittakaaava on ollut toinen
kuin muualla Suomessa: puistot ja koulurakennukset ovat näyttäviä. Koulukentän
ja Torkkelinpuiston kokonaisuus on ollut aikoinaan vaikuttava. Dippelin
tuomiokirkosta oli jäljellä enää vain laatta, joka kertoi, että maahan on
haudattu suomalaisia, saksalaisia ja venäläisiä. Tästä vain pieni matka ja olet
Mäntysen ”Hirven” juurella ja katsot Aallon kirjaston alennustilaa. Lauta-aidan
takana on törkyä ja pressuja, eikä kukaan tee työmaalla mitään.
Suomalaisidealistit haluavat rahoittaa kirjaston jälleenrakennusta, mutta
miksi? Se kulttuuri, joka kirjaston loi, ei ole enää Viipurissa. Siellä
vallitsevat nykyään muut arvot ja muut isännät.
Poikkean vielä Punaisenlähteentorilla
ensisessä PYP:in talossa. Pankkisalin portaikon kauniit puukaiteet ovat vielä säilyneet ja rappukäytävien
funkkiskilvet (samanlaiset löydät Helsingistä Runebergin kadulta). Surumielisenä
ohitan Liipolan ”Metsänpojan” ja vaivun ajatuksiini Torkkelin puistossa. Ajattelen sitä hengen ja aineen määrää, mitä on tarvittu tämän kulttuurimaiseman luomiseen, ja josta on enää vain hupenevia fragmentteja jäljellä. Kaikki liha on kuin ruoho...
Lisähehkutusta tematiikkaan saa lukemalla Lempi Jääskeläiseltä "Weckrooth"-sarjaa, "Kevät vanhassa kaupungissa", "Idästä saapuu myrsky" ja "Se oli Viipuri vihanta". Rakennustaiteeseen antaa viittaa Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran julkaisema Otto-Iivari Meurmannin "Viipurin arkkitehdit" (1976). (Huutomerkkejä tuli liikaa, mutta ne olivat sisäisen pakon sanelemia).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti