maanantai 23. tammikuuta 2023

Napolista etelään

Eero Hämeenniemi on monipuolinen säveltäjä, pianotaiteilija, kirjailija ja opettaja. Teoksessaan Napolista etelään (2021) hän kuvaa elämää Etelä-Italiassa, erityisesti Napolissa ja Palermossa. Kirja on kevyen pakinamainen, siinä on paljon ruokatietoutta ja italialaisen tapakulttuurin kuvausta, mutta välillä sukelletaan syvällekin alueen historiaan ja taide-elämään. Teos on kaikin puolin älykäs ja hauska, kirjan kieli on elävää, ja Etelä-Italian kulttuurin monikerroksellisuus avataan lukijalle oikein hyvin. Laadusta kertonee se, että teoksesta on otettu jo kolme painosta. Kirja on varsin toisella tavalla kirjoitettu kuin perinteiset kulttuurimatkaajien Italia-kuvaukset.

Hämeenniemi antaa uuden näkökulman Italian etelän tarkasteluun: alue on aikaisemmin (siis ennen Italian yhdistymistä) ollut maan taloudellinen veturi, mutta vähitellen teollisuuden painopiste siityi Lombardiaan, ja Mezzogiornosta tuli ainoastaan työvoiman ja raaka-aineiden tuottaja. Myös tänään Italian valtio tukee etelää vähemmän kuin pohjoista. Lisäksi etelää vaivaavat monenlaiset rikollisjärjestöt, jotka menestyvät korruptoituneessa yhteiskunnassa. Jos tähän problematiikkaan haluaa tutustua taiteen kautta, kannattaa katsoa Viscontin elokuva Rocco ja hänen veljensä.

Kirjan luettuani voisi kuvitella ihastuvansa alueen herkullisiin ruokiin, viineihin, rikkaaseen alueelliseen kulttuuriin ja rakennustaiteeseen. Italialaisten elämänasenne voisi sen sijaan tuottaa haastetta, jos maassa aikoisi asua pidempää. Toisaalta ollaan rentoja, toisaalta jäädään kiinni pikkumaisuuksiin, eikä ihmisten käytös ole oikein ennustettavaa. Hämeenniemi kirjoittaa:

Täällä arvostetaan itsevarmuutta, tiettyä härskiyttäkin...Italiassa ei pohjoismaisella vaatimattomuudella pitkälle päästä. Täällä pitää näyttää hyvältä ja näkyä...Ihanteeksi nostettu käsite on "la bella figura". 

Ihmisten ylenmääräinen sosiaalisuus alkaa riepoa jo Saksassa: mitä se lienee Italiassa? Kirjoittaja kuitenkin nauttii täysin rinnoin väittelyistä ja loputtomista keskusteluista paikallisten kanssa, jotka ovat usein henkeviä, teräviä jopa pisteliäitä, mutta ihmiset tuntevat tällaisen mittelön pelisäännöt. 

Italialaista palvelukulttuuria kirjassa esitellään laajalti: asiakas voi kokea kaikenlaista, mutta yleensä palvelu on moitteetonta, ruoka on hyvää ja henkilökunta osaa improvisoida tarpeen vaatiessa monenlaisia ratkaisuja asiakkaan hyväksi. Ruokailu on italialaisille (ja muille romaaneille) hyvin merkittävä tapahtuma, sitä meidän on toisinaan vaikea ymmärtää. Riittää kun katsoo meillä italialaisia poliisisarjoja (Montalbano ja Fosca): yhden jakson aikana esitellään vähintäänkin pari ruokalajia. Hämeenniemi on hyvin sisäistänyt tämän maailman esitellessään laajalti erilaisten ravintoloiden ruokia ja kokkeja.

Etelä-Italiaan matkaava saa kirjasta monenlaista ideaa Napolin ja Palermon matkaansa varten. Varsin mielenkiintoinen on esim. matkakuvaus Ravellosta, joka lienee yksi Italian kuvatuimmista maisemista. Kaupungin merinäkymät innoittivat Wagneria säveltämään Parsifalin (Klingsorin puutarha löytyy Ravellosta). Kaupungista kävivät hakemassa innoitusta myös mm. D.H.Lawrence, André Gide, Virginia Woolf ja E.M.Foster. 

Kirjaa rikastavat myös kirkkohistorialliset ekskurssit, Sisilian monikulttuurisuuden esittely ja laaja luku seudun vulkaanisista nähtävyyksistä. Yhdessä luvussa kirjoittaja sivuaa myös paikallista musiikkielämää, joka tuntuu kovasti poikkeavan meidän vastaavasta. 

Kirja antoi monenlaista mietittävää ja herätti myös ikävän Italian etelään. Hämeenniemi on kirjoittanut myös teoksen Kulkija Venetsiassa.




4 kommenttia:

  1. Mm, Etelä-Italia on tuttu lähinnä kirjallisuudesta (on sieltä myös vuosien varrelta pari tuttua tullut) ja kuvaukset ovat kyllä mietityttäneet...
    Kiinnostava ajatus tuo että se on aikoinaan ollut talouden veturi, kun tutumpi on Carlo Levin kuvaus Basilicatasta, Jumalan selän takana, joka piirsi varsin karun kuvan olosuhteista joissa siellä eletään, eivätkä muutkaan lukemani kuvaukset ole suoranaisesti houkuttaneet vierailemaan :)

    VastaaPoista
  2. Roccon olen joskus kauan sitten katsellut, sellaista hikistä vääntöä veljesten kesken taisi olla. Se perhe oli siis maaltamuuttajia Milanossa.
    Italia varmaan on aika kansoitettu suuruuksilla - sekä kuolleilla että elävillä. Michael Dibdin kirjoitti dekkarissaan jotenkin siihen tapaan, että nuori tarjoilija vaikutti siltä kuin hänelle olisi mielestään pitänyt jo vuosia sitten pystyttää patsas kaupungin aukiolle.
    Nykyään näkyy muuten S-marketin mainoslauseena olevan "Elämä on ruokaa". Lieneekö tämä silkkaa markkinointia vai ovatko suomalaiset omaksumassa etäisemmän hedonismin konemaisen nopean ruuan pureskelun sijaan? Minun figurallani ei italialaisille uimarannoille ole asiaa. Tosin eipä ole rahavaroillanikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin tuon Roccon 30 vuotta sitten, ja se teki minuun tuolloin suuren vaikutuksen juuri fyysisyytensä tähden. Nuorimmainen oli kesällä häämatkalla Italiassa, ja heidän Milano ja Italia-kuvansa olivat kovin toisenlaisia kuin Viscontin.

      Tuo etelän ihmisten omakuva on kyllä varsin toisenlainen kuin meillä, myös heidän (näennäinen) itsevarmuutensa. Meillä sellaista asennetta ei hyvällä katsota.

      Toinen outous meille on romaanisten kansojen kiintymys ruokaan ja sen palvonta. Samoin erotiikka kuuluu tähän samaan nautintojen kategoriaan, joka tunkee läpi miltei kaikessa etelän taiteessa. Ehkäpä tämän toiseuden vuoksi me niin paljon pidämme ja arvostamme etelän elämänmuotoa, kunhan siellä ei tarvitse olla viikkkoa pidempää.

      Sinulla olisi varmaan hyvä "figura museale", näen sinut jo sieluni silmin Pantheonia tarkastelemassa.

      Poista
  3. Kirjassa sivutaan myös Leviä ja Lucanian kaupunkia. Minulla on ystävä, joka pitää Basilicataa yhtenä Italian hienoimmista maakunnista, ja hän järjestikin muutamia ryhmämatkoja sinne. Paikka ei kuitenkaan tuntunut suomalaisia enempää inspiroineen - Ravello on meille oikeaa Italiaa.
    Tuo tieto siitä, että Italian elintaso oli ennen toisinpäin, oli minullekin uusi.

    VastaaPoista