tiistai 29. joulukuuta 2020

Svean poika - ruotsalainen Maaninkavaara


Kun pakon sanelemista syistä jokavuotinen Ruotsin matkailu on ollut tauolla, täytyi entisen emämaan ikävään tarttua Lena Anderssonin kirjaan Svean poika. Kertomus kansankodista. Veikkaanpa, että kirjailija on lukenut Miika Nousiaisen Maaninkavaaran alkaessaan teostaan kirjoittaa, siksi paljon kirjailijoiden teokset leikkaavat toisiaan. Molemmat romaanit pohtivat kansallisen itseymmärryksen kysymyksiä, ja metatasolla lähestytään jo platonilaisen theorian maailmaa, ideaalitilaa, minne pääsee ainoastaan taistelun ja itsekieltäymyksen kautta. Kummankin teoksen keskeinen aihe on kansallinen hybris. 

Andersson kertoo kolmen sukupolven elämästä Ruotsissa, kuitenkin fokus on päähenkilön Ragnar Johanssonin elämän kuvaaminen palmelaisessa Ruotsissa, kansankodissa. 

Tämä on kertomus ruotsalaisesta 1900-luvun ihmisestä. Säröttömästä miehestä, joka oli kuitenkin pahasti jakautunut ja muistutti sitä yhteiskuntaa, jossa asui ja jota muovasi.

Ragnar tuli yksinkertaisista oloista, mutta päämäärätietoisuudellaan hän pääsi elämässään vanhempiaan edemmäs, toimien käsityönopettajana ja urheiluvalmentajana. Ragnarin vaimo Elisabet haluaisi viettää värikkäämpää elämää, mutta alistuu kohtaloonsa. Liiton ongelmat eskaloituvat myöhemmin perheen lasten ratkaisujen myötä. 

Ragnar keskittyy lastensa Elsan ja Erikin valmentamiseen. Elsasta tulee kansallisen tason hiihtäjä ja Erik menestyy pyöräilijänä. Isän antama valmennus on kuitenkin yksioikoista ja hengetöntä, eikä lopulta kukaan ole tyytyväinen treeneihin ja kilpailuihin keskittyvään elämään. Molemmat lapset lopettavat urheilun ja nousevat samalla kapinaan isänsä arvoja vastaan, koska haluaisivat elää älyllisempää ja inhimillisempää elämää. 

Ragnar ihailee DDR:ää ja Neuvostoliittoa siksi, että näissä maissa yksilön tehtävä oli palvella yhteisöä. Näin piti olla myös Ruotsissa. Ragnarin kaikki ratkaisut tähtäsivät myös Ruotsin kunnian ja hyvinvoinnin edistämiseen. Tämän idean takuumiehenä oli pääministeri Palme, joka oli tosin liian hieno näin pieneen maahan. 

Ragnarin yhteiskunnalle alistuminen alkaa saada naurettavia muotoja, kun hän arvostelee äitinsä hillonkeittoa, jota pitää turhanpäiväisenä muinaismuistona ja kaiken lisäksi pientuotantona, josta pitäisi maksaa valtiolle veroa. Ruokailu tulisi viedä myös minimiin käyttämällä ainoastaan pussikeittoja ja pulverimehuja (muistatko Rymd-mehun?), joissa ravinteet oli optimoitu. Tässä on 1920-luvun Neuvostoliiton kaikuja. Luultavasti myös Aleksandra Kollontain vesilasiteoria olisi Ragnarille ollut hyvä, mutta erotiikan alueelle teoksessa ei mennä ollenkaan, koska kyseessä on ennen muuta yhteiskunnallinen allegoria. 

Ragnar toi mieleeni oman isäni, joka monessa suhteessa toimi ja ajatteli kuin Ragnar. Osuustoimintamiehenä hän arvosti yhteisöllisyyttä ja toisen edun ajamista. Hän ihaili myös DDR:n ja Neuvostoliiton saavutuksia, vaikkei kommunisteista pitänytkään. Palme oli myös hänelle suuri sosiaalidemokraatti. Meitä lapsia ei hän kuitenkaan trimmannut mihinkään suuntaan, vaikka itse oli urheilullinen. Myös henkinen indoktrinaatio oli vähäistä, ja se ilmeni lähinnä arkipäivän ratkaisuissa (käy vain OTK:n kaupassa, hädän tullen SOK:n puodissa, yksityiselle älä mene koskaan). 

Lena Anderssonin teos antaa osuvan ja kolkon kuvan kansankodista, mistä kaikki metafyysinen on karsittu pois. Tätä korvasi ruotsalaisten moraalinen ylemmyys ja oikeassa oleminen. Toisaalta se, että Ruotsi oli ja on myös luokkayhteiskunta, tunkee kirjassa monessa paikassa esille. Teoksen loppuratkaisu ei ole oikein uskottava, tai ehkä se onkin juuri ruotsalainen ratkaisu. 

Jaksan aina vaan suositella Marianne Alopaeuksen kirjaa Ruotsin pauloissa, josta avautuu vähemmän imarteleva näky ruotsalaisuuteen ja totalitaariseen palmelaisuuteen. Ruotsin ystävänä olen kirjoitellut jonkun verran tästä kauniista ja hienosta naapurimaasta, mitä ei edes koululaitoksen alasajo (sosiaalidemokraatit) että armeijan lopettaminen (porvarihallitus) ole pystyneet tahraamaan. 







 

4 kommenttia:

  1. Maaninkavaaran näin näytelmänä Kuopiossa. Kaarlo Maaninka ei varmaan ruotsalaisromaanissa ole ihailun kohteena?

    Miten Ruotsista voi olla kaikki metafyysinen poiskarsittu, kun sieltä tulevat Peppi Pitkätossu ja Vaahteramäen Eemeli? Ja jumalanpalveluksissa soitetaan Elviksen piisejä. Olen kovasti odottanut tv:n ruotsalaisia tietokilpailuja, På spåret on suosikkini.

    Ruotsissa on vahvoja yksilöurheilijoita ja myös jalkapallo- ja jääkiekkojoukkueet ovat kahmineet menestystä. Veljeni oli aikoinaan innoissaan ruotsalaisesta mentaalisesta valmennuksesta, jossa korostetaan mahdollisuutta pakon sijasta.

    Rymd-mehua nautin lapsena kesäleirillä, lieneekö sitä vieläkin myynnissä. Minun isäni oli demari, mutta ei kaivannut Suomeen neukkusysteemiä. Kun menin porvarilliseen Kuopion Yhteiskouluun, isäni evästi minua sanoilla: "Älä sitten ole mikään laumaeläin." Uskon hänen tarkoittaneen, ettei haluaisi minusta porvaria.

    VastaaPoista
  2. Spartalainen henki leijuu kummassakin romaanissa.

    Mukavasti olit löytänyt myös tuota ruotsalaista metafysiikkaa...

    Tuosta koulukokemuksestasi tulee myös mieleen omani. Porvarillinen henki leijui myös omassa koulussani voimakkaana. 1970-luvulla oli kouluissa liikaakakin politiikkaa. Lukiossa istuimme luokassakin puoluekannan mukaan. Silloin olin vasemmalla. Politiikka hajoitti luokkayhteisöä, enkä edelleenkään muista tuota aikaa lämmöllä. Sama hullutus jatkui sitten yliopistossa: jos et ole puolellamme olet meitä vastaan. Silloiset agitaattori Puntarpäät ovat myöhemmin menestyneet hyvin elämässään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa jännä että sinustakin 70-luku tuntui kouluissa poliittiselta! Minä taas muistan, että minun luokallani oltiin lähinnä kiinnostuneita sinisistä farkuista ja niihin kiinnitettävistä niittikoristeista, pop-musiikista, tv-ohjelmista ja urheilusta. Politiikka tuli erittäin harvoin esille. Joskus joku saattoi lausua, että "kommarit hirteen", mutta se jäi irralliseksi lausahdukseksi, joka kaikui joistain koulun ulkopuolisista piireistä eikä kohdistunut kehenkään henkilöön. Luulenpa, että minun luokallani paljon suurempaa huomiota herättivät Sleepy Sleepersien lausahdus "Jenkit pois USAsta!" ja vastaavat päättömyydet. Opettajista jotkut olivat selkeän porvarillisia, mutta heitä kuunneltiin lähinnä nolostuneina.

      Poista
  3. Politiikasta voi puhua koulussa, mutta koulua ei saa politisoida. Minulle jäi koulu- ja yliopistoajoilta ankeat muistot sekä porvarillisesta että "tiedostavasta" politiikasta. Pääasia oli, että järjenkäyttö lopetettiin.

    VastaaPoista