Outhier - BnF, Gallica, figure extraite du Journal d'un voyage au Nord, accès en ligne, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38474623 |
Réginald Outhierin
"Matka Pohjan perille 1736 - 1737" on
julkaistu suomeksi vuonna 1975. Teoksen on ranskasta kääntänyt Marja
Itkonen-Kaila. Ranskan Kuninkaallisen tiedeakatemia jäsen, pastori Outhier
kuvaa varsin koruttomasti ranskalaisen mittausryhmän matkaa Pariisin,
Dunkerquen, Tanskan ja Ruotsin kautta Pohjan perille eli Torniojokilaaksoon.
Retkikuntaa johti Pierre Louis Moreau de Maupertuis, ranskalainen matemaatikko, jonka
tehtävänä oli mitata
yhden asteen suuruisen meridiaaninkaaren todellinen pituus maastossa.
Tarkoituksena oli näin selvittää, onko maapallo navoiltaan litistynyt. De
Maupertuis´n myöhemmät vaiheet olivat vauhdikkaat: hän oli Émilie de Châtelet´n
geometrian opettaja ja tämän rakastaja (Émilieltä liikeni rakkautta myös
Voltairelle), eri tiedeakatemioiden jäsen ja monialainen tiedemies. Hänellä
kerrotaan olleen varsin hankalan luonteen. Tosin tämä karaktääriongelma ei käy
ilmi millään tavalla Outhierin kirjasta, koska kirjoittaja on lojaali
esimiehelleen ja esittää tämän toimet aina parhaassa valossa.
Kirjan alussa on
suomentajan alkusanat, jossa kiinnitetään huomiota lähinnä ortografisiin
ongelmiin ja Toivo Harjunpään kirjoittama suomalaisen laitoksen esipuhe, jossa
varsin seikkaperäisesti esitellään teoksen aatteellinen ja tieteellinen
ympäristö ja jossa kerrotaan myös teoksen kirjoittajan vaiheista. Kirja
kokonaisuudessaan on kaunista painotyötä ja sitä on ilo pitää kädessä.
Teos on laadittu
päiväkirjan muotoon. Jokainen paikkakunta ja jokainen mittauspäivä on kuvattu
tarkasti. Nykypäivän matkailija voisi varsin hyvin tehdä saman matkan vaikkapa Tukholmasta
Tornioon käyttämällä Outhierin kirjaa matkaoppaanaan. Kerronta on hieman kuivakkaa ja asiallista, mutta lukijalle avautuu kuitenkin eteen 1700-luvun
Ruotsi varsin elävänä. Teos oli tarkoitettu matkakertomukseksi projektin
rahoittajalle, ei kaunokirjalliseksi teokseksi. Tosin paikoin löytyy myös
herkkiä kohtia: ”Perjantaina huomattiin
mastoissa pieni vihervarpunen; se lenteli kannen ja köysistön välissä ja
seurasi meitä kuukauden kahdeksanteen päivään asti, jonka jälkeen sitä ei enää
näkynyt.”
Pastorina Outhier kuvaa usein paikkakunnan kirkollisia oloja: Tukholmassa hän voi ottaa osaa katoliseen messuun, ja hän toimi myös retkikunnan sielunhoitajana. Luterilaisuuteen hän suhtautuu myönteisesti ehkä myös siksi, että Torniossa he asuivat sikäläisen kirkkoherran luona, joka puhui sujuvasti ranskaa ja auttoi kaikin tavoin retkikuntaa. He osallistuivat myös säännöllisesti luterilaisiin jumalanpalveluksiin. Toisinaan Outhier jopa ihmettelee pohjolan ihmisten hurskauden määrää.
Mittauksia kuvataan seikkaperäisesti. Paikallinen väestö oli myös mielellään mukana auttamassa. Metsää kaadettiin surutta, jotta linjamerkit saatiin näkymään. Ainoa todellinen vaiva olivat sääsket ja mäkäräiset. Miehet saattoivat päiväkaudet viettää luonnossa ja yöpyä teltoissa. Ruuan he hankkivat maalaistaloista. Koskia laskettiin ja vaaroille noustiin ja kaikkia matkan käänteitä kuvataan tarkasti.
Torniojokilaaksosta tarjoutuu lukijalle varsin kaunis kuva: ystävälliset ihmiset, kaunis luonto ja viljavat, hyvin hoidetut kulttuurimaisemat. Säätyläiset ovat sivistyneitä, he puhuvat joko ranskaa tai latinaa ja heillä on runsaat pitopöydät. Paikallista aineellista kulttuuria kuvataan myös: "Kaupungin porvareilla samoin kuin maaseudun talonpojilla on vuoteissaan vain yksi lakana, toisen lakanan sijaan on valkea jäniksennahkapeite. Monilla talonpojilla on hopeisia lusikoita, pikareita ja maljoja..." Kaikessa elämässä maalla ja kaupungissa heijastuu siisteys, järjestys ja hurskaus.
Matkan tuloksena oli laaja mittausaineisto, kartat mittausalueista ja monista kaupungeista. Ranskan akatemialla on ollut rahaa ja sivitystahtoa lähettää yli kymmenmiehinen retkikunta vuodeksi Tornijokilaaksoon. Outhierin matkakuvausta luettiin aikanaan paljon ja se on nykylukijallekin viehättävää luettavaa huolimatta kirjan hieman luetteloivasta tyylistä.
Hieno kuvaus kirjasta, joka olisi varmaan ihan jännää luettavaa! Tykkäsin varsinkin tuosta päällilakana-poiminnasta. Ranskan akatemian sivistystahtoa kuvastavasta halusta lähettää retkikunta sääskien ja mäkäröitten armoille Pohjolaan tuli mieleen perinteinen syntymäpäivälahja ei-niin-kovin-toivotulle henkilölle: menolippu Etelänavalle!
VastaaPoistaIhmettelin näiden miesten kestokykyä: matkanteko oli vaikeaa ja olosuhteet karut Ranskan herroille. Luontoa ja mittauksia kuvataan perusteellisesti, mutta mitä muuten tapahtui, siitä ei kerrota. Ehkäpä Torniojokilaaksoon jäi hiukan ranskalaista verta. Ranskan Akatemia lähetti myös Etelä-Amerikkaan samanlaisen retkikunnan.
VastaaPoista