Viktor Jerofejevin kirja Miehet (Keuruu 2005) vie lukijansa venäläisen kulttuurin (ja myös mieskulttuurin) syövereihin. Jos tästä kirjasta ei vielä saa kylläkseen, kannattaa jatkaa tekijän Venäläisen sielun ensyklopediaan, jossa ehkä vielä syvemmällä rämmitään venäläisyyden rimmessä. Jerofejev on Venäjällä jonkunkaltainen skomoroh, valtaa herjaava ilveilijä, jolla on kuitenkin hyvä suhde Putiniin ja joka kuuluu Venäjän kulttuurin nomenklatuuraan siitä huolimatta, että hän pilkkaa sitä armotta. Jerofejevin suurin trauma lienee se, että venäläinen intelligentsija sen vanhassa merkityksessä on kuollut: 20 miljoonaa koulutettua ihmistä on lähtenyt Venäjältä Neuvostoliiton romahduksen jälkeen, ja jäljelle jääneet antavat manipuloida itseään, eivätkä tarvitse enää perinteistä sivistyneistöä, koska sen tarpeet ovat redusoituneet aineellisiin arvoihin. He ovat myös saaneet sen mitä halusivat: autoritaarisen johtajan. Jerofejev ennustaa, että tšetšeenijohtaja Ramzan Kadyrov olisi venäläisille sopiva Putinin seuraaja.
Kirja alkaa aamuerektiota laajasti kuvaavalla luvulla Aamun ihme (Aamuerektio on Jumalan sinettisormus) ja päätyy miehistä kauneutta analysoivaan lukuun Miesrikkaus. Kirjassa käsitellään mm. Francis Baconia, Fjodor Dostojevskiä, Aleksandr Solženitsyniä, James Bondia, Vladimir Majakovskia, Vladimir Iljitš Leniniä, Mihail Bulgakovia, Mihail Lermontovia ja Alfred Schinttkeä. Viimeksi mainittu säveltäjä on ainut henkilö James Bondin ohella, josta kirjailijalla on pelkkää hyvää sanottavaa, muiden merkkimiesten puolivillaisuus tuodaan armotta esille. Tekijän tyyli on lyhyt, ja monet lauseet ovat jo sinällään mietelauseita tai anekdootteja.
Tekijän kuva venäläisestä miehestä on kovin surkea. Miehet ovat kotitossuissaan eteenpäin raahustavia, likaisia, alkoholisoituneita ja väkivaltaisia surkimuksia. Alkoholi, seksi ja tupakka ovat ainoat voimat, jotka kannustavat heitä eteenpäin. Miehet ovat pässejä, joita voivat rakastaa vain vinksahtaneet...sodomistit. Tämä pässiys on myös leimannut koko venäläistä kulttuuria (meillä on pässimenneisyys). Toisaalta kirjan nimi on neutraali Мужчи́ны eikä Мужики (äijät), joten positiiviselle miehisyydelle löytyy teoksessa myös tilaa, tosin se on usein fyysistä laatua, mikä ehkä kertonee paljon miehenä olemisesta.
Kirjan lukijalle suosittelen lähilukemista, koska luvut on pakattu täyteen Venäjän historiaa ja sen erilaisia hahmoja. Suosittelen myös kriittistä lukutapaa, koska Jerofejev kärjistää kaiken sanottavansa. Jos olet herkkä mimoosa-lukija, älä avaa tämän tekijän kirjoja ollenkaan, vaan keskity vaikkapa Tšehovin näytelmiin, koska niistäkin avautuu laaja näkymä venäläiseen sieluun, kuitenkin ilman karkeuksia.
Minua kosketti kirjassa erityisesti se, kuin tosia ja syviä monet kirjailijan ajatukset olivat. Esim. luvussa Jos olisin puolalainen... Jerofejev kuvaa kahta toisistaan täysin poikkeavaa kulttuuria, joilla on ollut kuitenkin yhteinen, raskas historia. Tuo luku on hyvin mielenkiintoinen myös meidän suomalaisten kannalta. Solženitsynistä hän toteaa, että tältä puuttuu bondilainen ja gagarinilainen hymy ja että tätä luonnehtii venäläinen yrmeys, itseironian puute ja venäläinen seksuaalinen tunkkaisuus. Karun tuomion saavat myös Majakovski (1900-luvun kuollein venäläinen runoilija) ja Jevtušenko (lapsellinen kuuluisuudenhimo oli hänen luonteensa määräävin piirre).
Poliitikkoihin kirjailija ei puutu muuten kuin venäläisten kirjailijoiden kautta, jotka kuitenkin olivat yleensä aina myös poliittisia hahmoja. Kirkon tekijä jättää kumma kyllä rauhaan, vaikka ortodoksikirkko on iät ja ajat ollut vallanpitäjien sylikoira, eikä se käyttänyt 1990-luvulla etsikkoaikaansa uudistuakseen ja tukeakseen Venäjän kansa uskonnollis-moraalista jälleenrakennustyötä.
Lenin on maailman inhimillisen riittämättömyyden nokkamies. Kaikkien maiden kusipäät, liittykää yhteen!
Sepäs on veijarimainen kirja!
VastaaPoistaMissähän puuhissa ne koulutetut venäläiset mahtoivat toimia Neuvostoliiton aikaan, kun he nyt loistavat olemalla poissa Venäjältä? Ehkä kyseessä on vain kirjailijan kaipuu kuulla muunkinlaista ajattelua kuin mitä valtionjohdolta ulos tulee? Ehkä valtionjohto pyrkii tasapäistämään keskustelun, jotta kukaan ei pääse kasvamaan Putiinia suuremmaksi ajattelijaksi, mikä saattaisi joskus asettaa kyseenalaiseksi valtiojohdon pyrkimyksiä? Sama ilmiöhän voi toteutua täällä "vapaassa" maailmassa. Eikös jo Darwinkin joutunut myöntämään, etteivät luonnossa selviytyjiä ole vahvimmat vaan keskiverto? Keskivertoajattelu, keskivertomielipiteet, keskivertokirjallisuus...
Materialisteja me kaikki kumminkin osaksi olemme, eikä sitä osaa kannata väheksyä. Useimmilla ihmisillä ei ole varaa ryhtyä munkiksi tai nunnaksi elämään tuotannollisen elämän ulkopuolella. Yhteiskunnillakaan ei olisi siihen varaa. Tai ehkä sitten, kun automatisaatio tekee ihmistyöstä tarpeetonta, mutta siihen kuluu vielä aikaa, saattaa olla koronakin historiaa kun se aika koittaa.
Tsehovin näytelmistä minulle jäi sellainen kuva, että nekin taisivat olla jonkinlaisia satiireja. Naiset olivat päätöksentekokyvyttömiä haaveilijoita ja miehet viihtyivät teekutsuilla ja illallisilla paremmin kuin vähäpätöisten töittensä ääressä. Kirsikkapuiston tohtori Astrovkin osoittautui lopulta höpsöksi harakanperässäjuoksijaksi.
Ehkä koko ihmiskunta on liian suuri kokonaisuus uudistuakseen. Ihmiskunta pitäisi ehkä vaihtaa?
Kirjallisuus on nyky-Venäjällä saanut toistaiseksi olla rauhassa, eli siellä julkaistaan monenmosia teoksia. Tosin on jo ehdotettu "myrkkykaappien" perustamista kirjakauppoihin. Kirjaroviot on myös vanha hyväksi todettu metodi...Tällä hetkellä naapurimaassa keskitytään vangitsemaan ihmisiä vieraan vallan agentteina ja tukahduttamaan kaikki vapaan kansalaisyhteiskunnan toiminnot. Johonkin tuo hulluus vielä päättyy, koska uskon vielä totuuden voimaan.
VastaaPoistaJos sää-, ilmasto ja Greta-ihmisiin on uskomista, ihmiskunta menee vaihtoon ennen pitkää. Onneksi asun mäen päällä.