perjantai 16. lokakuuta 2015

Skövde - Volvoja ja pyhimyksiä


Pyhä Elin

Skövdeen ei matkailija eksy muuten kuin työ- tai perheasioiden vuoksi, siksi paljon se on syrjässä Ruotsin turismin valtateiltä. Toisaalta tällä pienellä Länsi-Göötanmaan kaupungilla (34.000 asukasta) on monta mielenkiintoista piirrettä, sen lisäksi että se on perusruotsalainen viehättävä pikkukaupunki, jonka yllä tuntuu leijuvan jatkuvan mysfredagin aura. Prinssi Daniel on Länsi-Göötanmaan herttua, prinsessa Viktoria sen herttuatar ja Göötanmaan koirakin on pieni, terhakka ja soma.


Kaupungissa ovat Volvon tehtaat, jotka ovat tuoneet sinne kaikkiaan noin 4000 suomalaista. Suomea kuulee vielä kaikkialla kaduilla, kaupungilla on paljon suomenkielisiä palveluita ja myös suomalainen seurakunta on aktiivinen. Tästä linkistä voi lukea Ketjukolaajan arvostelun kirjasta, jossa kuvataan Skövden suomalaisten elämää: Silta.


Vähemmän tunnettua lienee kaupungin hengellinen menneisyys ja mm. se, että Skövde on katolisena aikana ollut yksi pohjolan merkittävimpiä pyhiinvaelluskaupunkeja. Tästä saamme kiittää Pyhää Eliniä eli Elin Skövdeläistä. Elin on kuvattuna myös kaupungin vaakunaan: hänellä on lesken huntu, toisessa kädessä miekka (joka alunperin on ollut pyhiinvaeltajan sauva) ja toisessa kädessä kirja, jonka kannessa on kuvattuna sormi merkkinä Elinin marttyyrikuolemasta. Elinin päätä ympäröi nimbus.  

(Kuva: Wikimedia)
Elinistä tiedetään vähän. Hänestä kertova legenda on peräisin 1200-luvulta. Pyhimykseksi hänet julistettiin 1164. Legendan mukaan hän jäi leskeksi nuorena, ja omisti sen jälkeen elämänsä kirkolle lahjoittaen omaisuuttaan sen tarpeisiin. Kävi kuitenkin niin, että eräs Elinin tyttäristä joutui jatkuvasti miehensä pahoinpitelemäksi, josta suuttuneen eräs rengeistä tappoi tuon kurjan miehen. Tapetun aviomiehen omaiset alkoivat tutkia asiaa, jolloin rengin sukulaiset sanoivat Elinin yllyttäneen renkiä tekemään tuon veriteon. Sitten vuonna 1160 Elinin palattua pyhiinvaellukselta Pyhältä Maalta vävyn omaiset tappoivat Elinin erään kirkkomatkan aikana. Murhapaikalle syntyi välittömästi lähde ja toinen lähde syntyi Elinin hautauspäivänä. Tämä lähde on vieläkin olemassa ja sitä kutsutaan Elinin lähteeksi. 

Katolisella kirkolla oli kiire julistaa Elin pyhimykseksi, koska Ruotsi eli vielä tuolloin puolin pakanuudessa. Ihmeet olivat omiaan vakuuttamaan ihmisiä kristinuskon voimasta. Pyhä Elin on haudattuna Skövden kirkkoon. Elinin haudalla kerrotaan tapahtuneen monia ihmeitä ja hänen esirukouksensa kerrotaan parantaneen monia ihmisiä. 

Myös Elinin murhapaikalta kerrotaan legendaa, jonka mukaan murhailtana oli paikalle saapunut sokea mies pienen pojan kanssa. Pensaasta tien viereltä oli loistanut kirkasta valoa ja heidän mentyä lähemmäs, löysivät he Elinin verisen sormen. Poika siveli sormella sokean silmiä ja tämä sai heti näkönsä takaisin. Myös Elinin lähteet olivat keskeisiä palvontapaikkoja, jossa etsittiin parannusta vaivoihin. Nykyään voi Skövden kirkossa nähdä portaat, jotka vievät Elinin haudalle alttarin vasemmalla puolella. Myös kummatkin lähteet on kunnostettu. (Osa Eliniä koskevista tiedoista on peräsin Kristian Pellan artikkelista Elin).
Portaat Pyhän Elinin haudalle
Kymmenen käskyä Skövden kirkosta (taiteilija Olle Nyman)

Skövden kirkko on periaatteessa vanha keskiaikainen kirkko, joka on kuorrutettu eri aikakausien taidenäkemyksillä, joista mikään ei tunnu kovin onnistuneelta. Ulkoa kirkko näyttää uusgoottilaiselta, sisältä modernilta kirkkotilalta, josta tosin puuttuu vaikkapa leiviskämäinen metafysiikka. Kaikki on lagom ja mysig, lapsille on leikkinurkka ja kirkkosalia koristaa Olle Nymanin Kymmenen käskyn sinänsä ihan puhuttelevat kuvat. Kirkon ulkoseinää koristaa Pyhän Elinin patsas. Tässä vähän maallisempaa Elin-touhua: Drömmen om Elin.


Vad jag drömt om dig
Lilla Elin lik som sommarns vind
Söt som sockerstrut
Med brun och fjunig kind
Under alla år
Har jag burit med mig drömmen
Drömmen om Elin
Leende under en blommande lind
Vad min dröm är skön där är du så ung och varm och ljus
Solen i ditt hår
Ett avsked vid ditt hus
I min ensamhet vänder jag tillbaks till drömmen
Drömmen om Elin
Barbent i tunn sommarblus
Elin i min dröm
Går ditt skratt mot skyn som en ballong
Du far i min famn och vinden drar en sång
Det blev aldrig vi
Men jag drömmer ändå drömmen
Drömmen om Elin
Och om en sommar en gång.


Meinasi mennä taas ruotsalainen mainio aamukahvi väärään kurkkuun, kun luin artikkelia Tukholman vauhdikkaasta piispasta Eva Brunnesta. Valtiopäivien avajaisissa hän oli ottanut tehtäväkseen haukkua svenskdemokratit rasisteiksi, jolloin tuon puolueen edustajat olivat marssineet kirkosta ulos. Linja on sama kuin tällä hetkellä Kirkossa ja kaupungissa, missä perussuomalaisia saa vapaasti pilkata. Kirkko ei ole vaalihuoneisto, ei myös kirkollinen media. 

Eva Brunne on myös ehdottanut, että Tukholman merimieskirkosta poistettaisiin tai peitettäisiin kaikki kristilliset symbolit, koska ne saattavat loukata muslimi-merimiehiä, ja sakraalitilaan laitettaisiin viiva osoittamaan Mekan suuntaa. Kuinka pitkälle me olemme vieraantuneet omasta perinnöstämme, joka näköjään mahdollistaa myös tällaisten hullutusten esittämisen? Jään odottamaan vastaavia progressiivisia avauksia meidän piispaltamme. 



Onko tämä  katunäkymä  Torkkelinkadulta Viipurista vai Skövdestä?

Onko tämä Niemeyerin Brazilista tai Skövden maauimalasta?

6 kommenttia:

  1. Vai on Kirkko ja kaupunki ottanut kantaa politiikkaan? Vantaan Lauria vähän vilkuilin viime viikonloppuna kun pojan luona käväistiin, mutta se oli taas sellainen enempi työvierailu, että ei ehtinyt upota nyansseihin. Rekolan kirkossa kävin messussa kyynelehtimässä. Poika ei kuulemma tiedä missä se kirkko on, sinne on hänen asunnoltaan puolen kilometrin matka.

    Mutta onpa hienoa, että olet päässyt käymään Skövdessä! Tosiaan voisi tullakin mieleen Torkkelinkadun näkymät tuosta kuvasta! Tarkoitatko muuten, että Elinin miekka on aiemmin ollut sauva vai että pyhiinvaeltajien sauva onkin aiemmin ollut miekka? Olen joskus tv:stä katsellut niitä suomalaisia pyhiinvaeltajia joilla on kävelysauvat ja ajatellut, että niitten sauvojen nimet voisivat olla Usko ja Epäusko.

    Ruotsissa on varmaan jotkut jutut aika erilaisella tolalla kuin meillä. En usko, että on ainakaan papiston tehtävä sekoittaa uskontoja keskenään. Jos jotain tapojen rationalisoinnin tarvetta ilmenee, tulisi aloitteen tulla uskonnon harjoittajilta, tässä tapauksessa merimieskirkon käyttäjiltä. Ehkä niin on sitten käynytkin. Noin vuosi sitten katselemassani kreikkalaisessa dokumentissa kuvattiin sitä, miten tunnettu piispa osallistui liturgisessa asussa poliittiseen julistukseen ja seuraus taisi olla hänen kannattamansa puolen tappio vaaleissa.

    Löysin muuten divarista sen Alopaeuksen kirjan joku viikko sitten ja viime viikonloppuna ostin Heinolan Kirjapörssistä sen Suuriruhtinaanmaa Suomi -teoksen, josta kirjoitit. Nyt kun saisin lukaistua pari maahanmuuttoaiheista kirjaa niin siirtyisin niihin.

    VastaaPoista
  2. Jostain syystä nämä pyhät ovat pyörineet mielessä keväästä asti. Skövdestä voisi kertoa muutakin kuin Pyhän Elinin miekasta (jonka myös uskoisin olevan alunperin miekan). Kaupungin reunalla kohoaa noin 300 metriä korkea pöytävuori, mikä lienee vulkaaninen jäänne muinaisajoilta. Sieltä avautui huikea näkymä yli kaupungin ja Göötanmaan viljavan tasangon.

    Oli myös onni tavata näitä Volvon veteraaneja, ja kuulla heidän kertomuksiaan elämästä Ruotsissa, Oli liikuttavaa nähdä heidän kauniita kotejaan ja järjestäytynyttä elämäänsä. Suomalaiset ovat kyllä kotoutumisen mestareita.

    Siitä Alopaeuksen kirjasta vielä: siinä kerrotaan Ruotsin lisäksi hyvin kauniisti ja mielenkiintoisesti elämästä menetetyssä Karjalassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vastauksestasi! Ja kiitos kuvauksesta Skövdestä. Olisi ollut kiva nähdä niitä Volvon veteraaneja ja jutella heidän kanssaan!

      Tulin tänne asioikseni kertomaan, että se kreikkalainen dokumentti Thessalonikin pormestarinvaaleista esitetään tänään uusintana teema-kanavalla klo 10. Ohjelman nimi on Askelen edellä.

      Alopaeusta ja hänen Ruotsi ja Karjala -kuvauksiaan kohti kunhan pari muuta kirjaa on ensin selvitelty.

      Poista
    2. Kiitos vihjeestä! En ehtinyt viikonloppuna katsoa, kun oli kaikenlaista perhedynamiikkaa. Kreikassa ja Venäjällä kirkko on somasti kietoutunut vallanpitäjiin, ehkäpä se on sitä kesaropapismia. Tämä konfessioiden ja korruption välinen problematiikka on kyllä mielenkiintoinen.

      Poista
  3. Sekin vielä, että julkaisin tänään blogissani Liebster Award -tekstin, jossa toivon Sinunkin vastaavan outoihin kysymyksiini.

    VastaaPoista