Ettalin luostarikirkko |
Suomen kirkon pappisliitto järjesti huhtikuussa 2022 opintomatkan Saksaan, Sveitsiin ja Italiaan, jonka teemana oli "Tunnustuksen tuntumassa". Fokuksessa oli Confessio Augustana, Sveitsin zwingliläinen reformaatio ja Trenton konsiili, jota voidaan pitää katolisen kirkon varsinaisena lähtölaukauksena. Matkan käytännön järjestelyistä vastasi liiton apulaistoiminnanjohtaja Merja Laaksamo ja teologisen asiantuntijana oli pastori, TT Esko M. Laine. Meitä matkalaisia oli noin 30. Oli hienoa olla taas matkalla kahden vuoden tauon jälkeen, ja tavata tuttuja teologeja sekä tutustua uusiin.
Vaikka luterilaisuuden pyhät paikat sijaitsevat yleensä itäisessä Saksassa, on Baijerin Augsburg kuitenkin varsin keskeinen tunnustuskuntamme historiassa: siellä laadittiin 1530 Augsburgin uskonrauha (Melanchton), joka perustui ajatukselle cuius regio, eius religio. Augsburgissa Luther väitteli myös paavin kuurian kardinaali Cajetanuksen kanssa luterilaisen opin pääperiaatteista. Pyhän Annan kirkossa allekirjoitettiin vuonna 1999 Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista katolisen kirkon ja luterilaisten kirkkojen kesken. Julistuksessa todettiin, että Trenton konsiilissa annetut oppituomiot olivat jo vanhentuneita, ja että kirkot jakavat saman käsityksen vanhurskauttamisopista. Augsburgin erikoisuus on myös Augsburger Hohes Friedensfest, kaupungin rauhanjuhla, jota on vietetty vuosittain uskontokuntien välillä jo vuodesta 1650 lähtien. Ainoa keskeytys oli sotavuosina 1942–1944. Nykyään tapahtumassa on myös uskontojen välistä dialogia, ja juhla huipentuu yhteiseen ruokailuun raatihuoneentorilla. Friedensfest kuuluu Unescon aineettomaan maailmanperintöön.
Augsburg oli Saksan kauneimpia barokkikaupunkeja ennen toista maailmansotaa. Kaupungissa oli suuret MAN:in ja Messerschmittin tehtaat, joissa rakennettiin mm. sukellusveneiden moottoreita. Tehtaat ja kaupungin barokkiperinne hävitettiin helmikuussa 1944, jolloin oli kaupungin suurpommitus. 1500 ihmistä kuoli, heistä pääosa oli em. tehtaiden pakkotyöläisiä. Kaupungissa ei ollut tuolloin yhtään kunnollista pommisuojaa. Jörg Friedrichin teos Der Brand kuvaa hyvin Saksan pommittamista, jonka yhtenä tavoitteena oli saksalaisen kulttuurin hävittäminen. Augsburgin tuhosta kantoi vastuun englantilainen kenraali Arthur Harris.
Luterilainen hiljentyy kaupungissa ainakin kahdessa paikassa: tuomiokirkossa ja Pyhän Annan kirkossa. Tuomiokirkon edessä Luther haastoi julkisesti paavin opetukset väiteltyään sitä ennen kardinaali Cajetanuksen kanssa. Tuomiokirkko on varsin vaikuttava nähtävyys. Sen goottilaiset Profeettaikkunat ovat vanhimmat lajissaan maailmassa, ja länsikuorin jättiläismäinen Kristoforus on pysäyttävä. Kirkko oli sellainen aarreaitta, että siellä olisi voinut viettää monta päivää osaavan oppaan johdolla.
Augsburgin tuomiokirkon lasimaalauksia |
Kristoforus |
Lucas Cranach: Sallikaa lasten tulla tyköni |
St.Annan goottilainen alttarikaappi |
Augsburgin tunnetuimpiin nähtävyyksiin kuuluu myös Fuggerein kortteli, 1500-luvulta säilynyt maailman ensimmäinen Sozialsiedlung, asuinalue, jonne asukkaat on valittu sosiaalisin perustein. Jakob Fugger oli keskiajan tunnetuimpia pankkiireja, joka rahoitti mm. Kaarle V:n keisarinvaalia, Pietarin kirkon rakentamista ja anekauppaa. Fuggerille tuli kova synnintunto rikkautensa vuoksi, ja hyvitykseksi vauraudestaan hän rakennutti Augsburgiin yli kuudenkymmenen talon asuinalueen, joka oli tarkoitettu ainoastaan kaupungin köyhille. Myös nykyään asunnot jaetaan sosiaalisin perustein, vuosivuokra on vain 88 senttiä. Fuggerin perhe pitää säännöllistä yhteyttä asukkaisiin, ainoa toivomus on, että he rukoilisivat perheen puolesta kolme kertaa päivässä. Fuggerein merkitys on ollut suuri Saksan kaupunkirakentamisen historiassa: talojen harjarakenteet, katuverkosto, suihkulähteet ja pienet puistot sekä puutarhat löytyvät vaikkapa Heinrich Tessenowin arkkitehtuurissa, mikä on jättänyt leimansa esim. 1900–1930 luvuilla rakennettuihin saksalaisiin esikaupunkeihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti